Weekend!

4 maart 2013 - Gambissara, Gambia

Vandaag maandag hebben Emmeli & ik (An) even tijd om onze blog aan te vullen, de anderen zijn vanochtend vroeg al vertrokken naar Dimbaya waar ze voor de 2e maal wondzorg gaan doen. Wij vertrekken straks richting Serekunda waar we een meisje thuis gaan verzorgen, met brandwonden aan buik en bovenbeen. Dit meisje hebben we vorige week donderdag ontmoet in het Serekunda hospital. Vrijdag zijn we ook al bij dit meisje thuis geweest om de brandwonden te verzorgen.

Ons weekend:

Zaterdag ochtend zijn we vertrokken richting Georgetown (Janjangbureh) en Karantaba het geboortedorp van Lamin (het hoofd van onze compound). Het was en zeer lange, warme en met momenten erg hobbelige rit. Tijdens de rit hebben we onze ogen de kost gegeven, we hebben mooie landschappen gezien, maar ook veel primitieve hutjes en armoede, dieren die zomaar de straat oversteken zoals bavianen.

Na het nemen van de ferry in Georgetown en nog 1u rijden kwamen we aan in het dorp.

We werden er hartelijk onthaald door de familie van Lamin en kregen een rondleiding in de compound.

De oom van Lamin is de Alkalo (burgemeester) van het dorp . We hadden even de tijd nodig om ons aan te passen aan de warmte (45°c). Nadien zijn we het health center gaan bezoeken, schrijnend!! Indien complicaties brengt een aftandse ziekenwagen je naar het ziekenhuis van Banseng; de duur van het traject varieert afhankelijk hoe snel de nodige handen worden gevonden om de ferry met de koord(!) naar de overkant te trekken. Bij ons vertrek begonnen de inwoners spontaan muziek te maken en kwamen ons halen om te dansen.

We keerden ’s avonds terug naar Georgetown om er te overnachten in een hotel.

Zondagochtend keerden we terug richting Lamin village maar eerst hebben we de Stone circles van Wassu bezocht. Zij maken deel uit van het Unesco werelderfgoed. Tijdens onze terugrit zagen we een lange rij vrachtwagens  wachten op de ferry van Farafenni; soms staan ze een week te wachten voor ze de Gambia rivier over kunnen steken, na 2 uur wachten waren wij heel blij dat we de ferry op konden want de temperatuur was al gestegen tot boven de 40°c. Lamin kwam erg overtuigend over bij  de checkpoint wanneer hij een doorgang claimde owv een belangrijke afspraak van de white doctors! Wegens de defecte ferry in Barra dient alle vrachtwagenverkeer langs de ferry van Farafenni te gebeuren; het brandstoftekort van de laatste dagen erbij zorgt voor het economisch lam leggen van het land waar er geen spoorwegen zijn.

Na deze reis waren we allemaal gelukkig met een koude douche en ons eigen bed.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Sarah Vanheer:
    5 maart 2013
    Heyy Meiden en Mr. Vervoort

Leuk om wat van jullie te horen. Jullie doen dat heel erg goed daar, zo te lezen.
    Geniet nog van jullie tijd onder de warme zon en van de Afrikaanse gastvrijheid.

Groetjes Atta Gaye

PS: Wat een hilarische foto van Mr. Vervoort :-D
  2. Rita Straetemans:
    Hallo,
    het is geweldig om jullie verhalen te lezen en de foto's te zien! Wat een indrukken en zoveel nieuwe ervaringen..........fantastisch!!! Nog veel plezier en succes daar in Afrika!
    Groetjes,Rita
  3. Ann vanoppen:
    Dag allemaal,

Tof om jullie verhalen te kunnen lezen en foto's te zien. Wat een ervaring, geniet ervan en zorg goed voor elkaar.
    Groetjes
    Ann Vanoppen
  4. Linda Plevoets:
    6 maart 2013
    Heel fijn is het om via deze blog mee te kunnen genieten van jullie verhalen. Een heel verschil met onze dagdagelijkse ervaringen. Geniet er nog van en draag zorg voor elkaar.
    Groetjes
    Linda Plevoets