dinsdag en woensdag

6 maart 2013 - Gambissara, Gambia

Hoi iedereen,

Gisteren zijn we naar het lokale health center van Lamin Village geweest. We wilden graag weten hoe het er daar aan toe gaat dus hebben we mee de consultaties gevolgd en wondzorgen gedaan. Er was bijna geen materiaal aanwezig om de mensen te verzorgen dus het gebeurde alles behalve steriel. Dit is een spijtige zaak want wonden zoals een diabetes voet zouden toch steriel behandeld moeten worden om erger maken te voorkomen. Helaas is dit niet mogelijk omdat het materiaal gewoon niet aanwezig is. Het health center wordt buiten de malariapillen die ze krijgen niet gesteund door de overheid. Soms kopen de verpleegkundigen materiaal en medicatie uit hun eigen zak, ze krijgen dit dan terug betaald wanneer er geld voorhanden is. Het health center overleefd door giften van mensen en patiënten die betalen indien ze dit kunnen. We zijn van mening dat we hier als studenten zeker ons steentje zouden kunnen bijdragen tijdens een stage.

Vandaag gingen we weer naar  het Serekunda hospital om wondzorgen te doen. We mochten onze OK schorten weer aantrekken en aan onze stagedag beginnen. We verzorgden verschillende nieuwe wonden, maar ook enkele die we vorige week verzorgd hebben. Er kwam een kindje binnen met een gapende beenwonde die duidelijk gehecht moest worden. Dit werd gedaan door de verpleegkundige. Qua techniek viel het nog wel mee maar qua steriliteit was het niet om over naar huis te schrijven. De hechtingsdraad en de naald werden telkens vastgenomen met onsteriele handschoenen. En vlogen ook een paar vliegen rond en op het “steriele” laken dat onder het jongentje lag kroop ook wat ongedierte. We kunnen ons niet voorstellen dat het er bij ons ooit zo aan toe zou gaan. Wat wel goed was, was dat de wonde op voorhand verdoofd werd met lidocaïne, in tegenstelling  tot vorige week toen ze het been van een jongen met een abces niet verdoofden. We hebben vandaag ook het geluk gehad om een keizersnede mee te maken. De manier waarop dit gebeurde lijkt veel op de manier waarop ze het in België ook doen, enkel kon hier ook weer de steriliteit nog beter. De operatie is goed verlopen, het resultaat ervan was een gezond meisje. We waren allemaal tevreden. Voor Manon en An was het de eerste keer dat ze een keizersnede zagen. Ze waren ervan onder de indruk, ze vonden het echt tof om gezien te hebben. Morgen staan er enkele sterilisaties op het programma, we zullen deze dan  mee gaan volgen en assisteren. We kijken nu al met een goed gevoel terug op onze stage in dit ziekenhuis.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Steffe verheyen:
    7 maart 2013
    fantastisch werk dat jullie daar leveren,de mensen ginder blij en wij nog geen klein beetje fier zeker!!!
  2. Chantal Vandenberk:
    12 maart 2013
    Dag iedereen,
    Jullie buitenlandse stage-ervaringen lopen langzamerhand ten einde...
    Bijna tijd om weer naar ons koude Belgenlandje terug te keren. Brrrr! Daar we vorige week nog "bijna" zomerse temperaturen hadden, hebben we deze nacht weer een tapijtje van 10 cm sneeuw gekregen.
    Geniet nog van de laatste dagjes ginds, een behouden terugreis en tot binnenkort!
    Mvg,
    Chantal Vandenberk
  3. Verheyen christa:
    12 maart 2013
    tis bijna voorbij, jullie stage.Iik ben er zeker van dat jullie leerrijke, goede en minder fijne momenten beleefd hebben. Nu zal het nagenieten worden en ons alles vertellen en hervertellen. Maar geniet er nog maar even van.