Hoi iedereen,

28 februari 2013 - Gambissara, Gambia

Hoi iedereen,

Zoals in vorig verslag vermeld zijn we dinsdag naar Dimbaya geweest om daar een mobiele wondzorg kliniek te organiseren. Onze eerste indrukken bij aankomst in het dorpje waren dat het heel primitief was, heel afgelegen en er was zo goed als geen hygiëne en gezondheidszorg. Zo was er ook geen stromend water, enkel een verontreinigde waterput. GAMMOL is van plan om hier binnenkort waterleidingen aan te leggen zodat dit probleem opgelost geraakt.

We installeren onze kliniek in de compound van de alkalo (dorpoudste), in een klein kamertje binnenshuis. Al gauw komen de eerste patiënten aanzetten met verschillende wondjes en andere problemen. We zien een kindje waarvan het bovenlipje zo geïrriteerd is dat het helemaal open ligt omdat het constant een loopneus heeft. We zien ook enkele patiënten met wonden aan de voeten omdat ze steeds teenslippers dragen, wat geen veilig schoeisel is. Een grote groep van patiënten die we zien zijn oudere mensen die lichamelijke klachten (heup – en knieartrose) hebben doordat ze lang zwaar werk hebben moeten doen. Hen kunnen we spijtig genoeg niet echt helpen, we kunnen wel wat pijnstilling geven zodat het voor hen draaglijk blijft. Naar de dokter gaan wordt zo lang mogelijk uitgesteld omdat er waarschijnlijk geen geld voor is, er geen vervoer is en de afstand te groot is. We doen ons uiterste best om iedereen zo goed mogelijk te verzorgen. Volgende week gaan we nog eens terug om de chronische wonden nogmaals te verzorgen.

Woensdagochtend hebben we een hele tijd gewacht op een bush taxi, tevergeefs. Er is een groot tekort aan benzine dus kunnen de taxi’s niet rijden. Dit wil dus spijtig genoeg ook zeggen dat we niet op onze stageplaats in Serekunda Hospital zijn geraakt. We hebben een alternatief gezocht en zijn dan naar het lokale Health center gegaan. Hier hebben we een rondleiding en uitleg gekregen. We hebben de kans gekregen om te kijken hoe een verpleegkundige wondzorg aan het verrichten was. Vrijdag zullen we nog eens naar het health center gaan, we zullen dan mee consultatie volgen en wondzorgen doen.

Vandaag (donderdag) zijn we goed en op tijd in Serekunda Hospital geraakt om aan onze stage te beginnen. We maakten kennis met de verpleegkundigen en de rest van het personeel. We worden goed aangekleed met OK kledij, zoals we ze thuis kennen, een netje op ons hoofd en 1 paar steriele handschoenen. Nu zijn we klaar om aan de wondzorg te beginnen. Wanneer we de dressing room binnenkomen zijn we toch wel verbaasd als we zien hoe het er hier aan toe gaat qua steriliteit en qua materiaal dat er gebruikt wordt. Ontsmetten gebeurt met watten die gedrenkt werden in Hac. Steriliteit was eigenlijk nul en alle wonden werden op dezelfde manier verzorgd. De verpleegkundigen weten wel hoe ze steriel moeten werken en hoe de wonden verzorgd moeten worden maar het is hier gewoon niet mogelijk. Dit zijn zaken die wij ons thuis niet kunnen voorstellen. We ervaren nu echt hoe het is om complexe wondzorgen te moeten uitvoeren met een minimum aan materiaal. Onze eerste patiënt is een meisje van 6 dat brandwonden heeft op haar buik en bovenbeen door kokend water. Het zijn wonden die best dagelijks verzorgd zouden worden. De verzorging van dit meisje liet te wensen over. Ze smeerden er enkel een antibacteriële brandwondenzalf op en stuurde het meisje naar huis zonder de wonden af te dekken. We vonden dit niet kunnen dus is er beslist om morgen naar het meisje haar thuis te gaan en haar opnieuw te verzorgen, op een goede manier. We zullen dit meerdere keren gaan doen met hopelijk een goed resultaat voor we terug naar huis gaan. Deze dag was voor ons niet altijd gemakkelijk maar we hebben het wel als een hele interessante en leuke stagedag ervaren.

Morgen gaan we weer terug naar het health center en dit weekend zal dan onze trip naar Georgetown doorgaan. Ook dit is Afrika: op het laatste moment wordt de trip een dag verlaat. Omwille van beschikbaarheid van de wagen.

We kijken er naar uit!!! Groetjes.

1. Lut buntinx:
    1 maart 2013
    Heel fijn jullie reiservaringen weer te kunnen volgen. Wens jullie een heel leerrijk en aangenaam verblijf toe. Zorg goed voor elkaar.

Lieve groeten, Lut Buntinx
  2. Verheyen christa:
    2 maart 2013
    Weer vol verwondering jullie verslag gelezen. Wij kunnen ons er niets bij voorstellen: geen benzine meer, das toch te gek voor woorden. Maar dat is de Afrika way of live zeker. Vooruit amezeer jullie nog en wees voorzichtig. En Kaat dochter doe vooral niets wat ik ook niet zou doen. kusjes het thuisfront
  3. Baerts Lydia:
    3 maart 2013
    Het is boeiend jullie ervaringen te lezen, deze zullen jullie wel blijvend herinneren. Dikwijls improviseren als er niet veel in de kast zit. Nu besef je welke luxe wij hier hebben. Groetjes Lydia Baerts