planning van de week

26 februari 2013 - Gambissara, Gambia

Na een vermoeiende week zijn we toe aan ons eerste weekend. We beslissen tijdens het ontbijt wat we zullen gaan doen. Zaterdag gaan we naar Banjul, naar de markt en naar de crocodile pool in Bakau, zondag gaan we naar het zwembad van het Senegambia beach hotel. We vertrekken van hieruit richting Banjul en dan zo verder naar Bakau. Ibrahim is met ons mee gegaan, hij was een beetje onze gids. Hij heeft ons veel uitleg gegeven in het museum van de crocodile pool. Voor we naar het museum gingen zijn we eerst naar de markt gegaan in Banjul. Deze is immens groot, er zijn zoveel kleine straatjes, we werden er constant aangeklampt door de marktkramers om er toch maar iets te kopen. Je kon er heel veel soorten voeding kopen inclusief vliegen en een geurtje om U tegen te zeggen. Verder kon je er toffe stoffen, schoenen en beeldjes vinden.

Bij de crocodile pool bezoeken we eerst het museum waar we verschillende foto’s van vroeger uit de oorlog en muziekinstrumenten zien. Na de uitleg van Ibrahim gaan we door naar de krokodillen. In de pool zitten meer dan 100 krokodillen, waaronder 1 albino krokodil. We mogen zelf tot bij de krokodillen gaan en ze aanraken. In het begin zijn we allemaal wel bang en durven niet goed maar uiteindelijk hebben we het toch allemaal gedaan. Zondag is rustdag. We slapen uit en ontbijten uitgebreid. Hierna nemen we rustig de tijd om onze week te evalueren. Dit is voor iedereen een nuttig moment geweest en zo leren we elkaar beetje bij beetje beter kennen.  Wanneer we klaar zijn vertrekken we richting Senegambia om iets te eten en te zwemmen.

Maandag ochtend ondervonden we voor het eerst hoe moeilijk het is om tijdig op het werk te geraken! We hebben er één uur moeten wachten op de bushtaxi naar Westfield.

In de Family planning liepen we onze laatste stage dag, we kregen een antwoord op onze laatste vragen. We hebben nu een duidelijk beeld op de werking van deze eerste lijns gezondheidszorg. Na onze inkopen zat de dag er alweer op.

We hebben vandaag leuk nieuws ontvangen, Lieze B. een vriendin van Kaat heeft meegedaan aan een wedstrijd van Q - music en deze ook gewonnen.

De wedstrijd bestond eruit een zo origineel mogelijk verhaal in te zenden. Ze heeft het over onze stage in Gambia gehad en onze acties om geld in te zamelen, zo heeft ze 5 tickets gewonnen voor een secret showcase waar wij natuurlijk bij moeten zijn :) BEDANKT!!!!

Bambi één van onze gambiaanse vrienden is een singer – songwriter zeker de moeite om te horen, één van zijn liedjes kan je vinden op youtube: artiesten naam is capuccino, naam van de song: I believe I can make you smile again

Morgen gaan we naar Dimbaya tegen de Senegalese grens waar we een mobiele wondzorg kliniek gaan organiseren. Dit als voorpost van de Gammol activiteit in mei.

Woensdag en donderdag werken we in het Serakunda hospital  waar we de wondzorg van ambulante patiënten gaan uitvoeren.

Vrijdag gaan we Karantaba-Tabokoto, het geboortedorp van Lamin. In deze up country-village zullen we het totaal gebrek aan  gezondheidszorg ontdekken.

We nemen alvast genoeg materiaal mee. We overnachten in het dichtstbijzijnde hotel in Georgetown.

Liefhebbers van google earth kunnen zich hiermee eens uitleven! Wij kijken er erg naar uit, groeten!!!!

1. Jolien:
    27 februari 2013
    heey meiden en meneer Vervoort,
    wat klinkt mij dat allemaal bekend in de oren!! Oh en ik mis het enorm, als ik zo jullie verhalen lees... Doe vele groetjes aan de familie daar! Zo te horen gaat het jullie goed af daar! Heel veel succes nog en lees elke dag jullie verhalen! Super! Goed bezig meiden! groetjes Mariama :-)
  2. Sarah Vanheer:
    28 februari 2013
    Super om te horen dat jullie zich thuis beginnen te voelen daar in het warme Gambia.
    Enjoy the smiling coast!! Want de tijd vliegt daar voorbij.

Groetjes Atta Gaye
  3. Sarah Vanheer:
    3 maart 2013

Fantastisch !!
    Na een tijdje zoeken, toch gevonden:
    Cappuccino met 'Make you Smile again'

Leuk liedje om de luisteren in deze koudere dagen !!!!

Groetjes Sarah