Week 1

23 februari 2013 - Gambissara, Gambia

Dag iedereen,

We proberen zo snel mogelijk onze blog voor jullie op punt te stellen maar door de lange dagen, internet dat niet altijd meewerkt en regelmatige stroompannes is dit niet zo simpel. Het is voor ons een hele drukke week geweest. We zijn aan onze stage begonnen bij The Gambian family planning association (GFPA). Dit is ons allemaal heel goed meegevallen. We zien heel veel verschil in de werkwijzen die ze hier toepassen en hoe het bij ons gaat. Bijvoorbeeld wordt er niet ontsmet bij het zetten van een I.M. injectie, dit is bij ons uit den boze. Verpleegkundigen doen ook verschillende dingen zelf wat wij bij ons niet mogen bv een spiraal plaatsen. Maandag gaan we nog een dag bij family planning helpen en de dagen nadien gaan we naar Serakunda Hospital. Vrijdag zijn we enkele dorpen gaan bezoeken waar we van plan zijn om wondzorgen te verrichten en waar GAMMOL een waterleiding gaat aanleggen. We zien ook het Health care center in Labakoreh. Mussa de verpleegkundige laat ons de binnenkant zien en geeft uitleg. Op zich is het een mooi gebouw maar veel inboedel is er niet. We zijn allemaal verbaasd als we de inhoud van de medicatiekast zien, deze is zo goed als leeg. Er is hier maar heel weinig gezondheidszorg. Om bij een verpleegpost te geraken moeten de inwoners 3 km of meer reizen, wat veel is om te voet of op een ezelskar te doen. Elke maandag zouden er enkele verpleegsters naar het dorp komen om wondzorgen te verrichten en medicatie te geven. Wij zullen één van de komende maandagen ook naar hier komen om dit eens mee te maken en te helpen. We verzorgen ook dagelijks een brandwonde patiënt uit de familie van Fatou. Wanneer we terug zijn aangekomen in de compound leert Ibrahim ons thee maken volgens hun ritueel. Het duurt ongeveer een half uur voor 2 à 3 glaasjes. Vandaag gaan we naar de crocodile pool en bezoeken de hoofdstad Banjul. Tropische groeten (+ 35°C)  :D

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Miet Bijnens:
    24 februari 2013
    Duidelijk een wereld van verschil tussen België en Gambia! Maar ook van hun rituelen en denkwijzen kan je veel leren!
    Draag zorg voor elkaar!
    Groetjes vanuit een besneeuwd Lommel
  2. Nicole Exelmans:
    24 februari 2013
    Mooie foto's en fijn om jullie eerste weekverslag te mogen lezen.
    De foto's lijken wel een "deja vu"! Leuk! Het Afrika-gevoel is weer helemaal terug.
    Het gaat jullie goed ginds, houden zo!
    Groetjes
  3. Steffe verheyen:
    25 februari 2013
    Jullie zijn het precies al een beetje gewoon daar.
    Goe bezig en doe zo verder .
    groeten aan iedereen,tante tinne , nonkel steffe ,kee en bix.
    ps. vergeet niet op tijd es te drinken ,anders droog je uit.
  4. Inge Valkenborgh:
    Beste studenten en Willy
    Een hele ervaring! Geniet van deze unieke kans die jullie krijgen en mogen ervaren. Het leven vanuit een Afrikaanse bril bekijken, doet ons even stilstaan en nadenken... dit is waardevol.
    Heel veel succes
    Inge Valkenborgh
    directeur
  5. Liese - 'bellox':
    hej lady's & 14!
    Hopelijk hebben jullie het naar je zin in Gambia. Aan de foto's te zien wel :) Geniet er vooral van! Wij zijn benieuwd naar de verhalen die jullie te vertellen hebben :)

& Kaat, één brief per dag eh! <3

Tot snel x
  6. Joyce:
    Hey toubab's,
    Dat woordje zal jullie nu wel heel bekend in de oren klinken.
    Het is echt geweldig om jullie foto's en verhalen te lezen, het brengt ons terug naar het warme gastvrije Gambia.
    Geef jullie ogen de kost en geniet er ten volle van want het gaat weer zo snel voorbij zijn!!
    De groetjes aan lamin, fatou, tida, omar,... en mr vervoort natuurlijk.
    XXX
  7. Valerie:
    Dag dames !

Zo te lezen gaat het jullie daar goed en hebben jullie al veel bij geleerd :) Het zal zeker een interessante en leerrijke stage zijn voor jullie :) En zeker tof met zo een mooi weer! :D Geniet nog van de mooie weken :) ! Ben benieuwd om het volgende te lezen ! :)
  8. Francine Doucet:
    26 februari 2013
    Boeiend om het allemaal te volgen!
    Maak er 'mooie' dagen van, ze zullen nog lang blijven nazinderen....
  9. Sanne & Kim:
    26 februari 2013
    Hey Manon! Wat leuke foto's, doet me zo terug denken aan mijn eigen avontuur in Tanzania. Hopelijk valt jullie stage mee.. Want het is helemaal niet vergelijkbaar als bij ons! Er zijn soms hele zware momenten.. Maar geniet toch van elk moment! Breng mij een souveniertje mee e :p :) (Voor het babysitten op Tom)
  10. Jeanine Achten:
    3 maart 2013
    hallo Willy en je erg gemotiveerde studenten,
    het wordt vast en zeker een unieke ervaring die voor jullie een grote meerwaarde kan betekenen voor jullie toekomst als verpleegkundigen. Geniet tevens van de vrije momenten om de kultuur te leren kennen. Nog een heel succesvolle stage en een behouden thuiskomst.